שיתוף:

איך להצליח בניהול עסק משפחתי

ניהול עסק משפחתי יכול להיות מאוד מורכב ומאתגר וגם יכול שלא.

לרוב בני האדם יש הפרדה ברורה בין העיסוק שלהם למשפחה.

בעסק משפחתי זה לא כך – זה 24/7 יחד – וזה לא פשוט בכלל.

משפחה” ו”עסקים” שזורים זה בזה בערבוב של אתגרים עסקיים, ערכים משפחתיים והבדלי דור – מה שאומר שהכל מורכב ומסובך יותר מהאתגרים של חברות אחרות.

ליווי של חברה משפחתית חייב להיות בשני כובעים, אחד של עסקי – דוחף, מיישם, מניע לתוצאות והשני מכיל, רגיש עם המון אמפטיה בגלל ה”אובר” מורכבות.

צירפתי לכם 5 טיפים חשובים ליישום בעסק משפחתי:

1. קבעו גבולות ובעלי תפקידים, אחריות וסמכות מוגדרים בבהירות מלאה. גבולות, אחריות והגדרות תפקיד ברורים יכולים לקבוע אם עסק משפחתי יצליח או ייכשל. “בעסק משפחתי, הסדר הוא אפילו חשוב יותר מאשר בכל סוג אחר של עסק כי יש לך שני כיוונים שמושכים אותך ללא הרף.

בחברה משפחתית שאני מלווה מהצפון האב זז הצידה – מלווה את החברה מהדירקטוריון, הבת מובילה את כל ניהול הכספים של החברה, הכלה מנהלת את משאבי האנוש והבן הינו המנכ”ל והפיתוח העסקי.

2.הרחיקו עניינים אישיים מחוץ לעסק. חשוב, חשוב, חשוב. השאירו בחוץ את העניינים (כמה שאפשר) האישיים ועשו הכל כדי לא לחצות את הקו המקצועי לשטח האישי.

קל הרבה יותר לאבד את קור רוחך כאשר יש קשר אישי. לומר דברים להורים שלך או לאחותך שלא היית אומר לאף אחד אחר. השאירו את הרגשות שלכם בדלת וזכרו שבני המשפחה שלכם הם עמיתים לעבודה כשאתם במשרד. זכרו לשמור על סגנון השיח שלכם, מול העובדים או בני המשפחה. בשמירה על שפה וטונים מכבדים בכלל ובעיקר בחברות משפחתיות, ישנה השפעה גבוהה על יחס העובדים כלפי המשפחה, המוטיבציה, שמירת הגבולות ותפיסת המשפחה למול העובדים.

3.הבנה של הפרש הדורי. פער הדורות יוצר מתחים ברמות שונות. “האב בחברה משפחתית בתחום הרכב שאני עובדת עימם, מתעקש לכתוב יום יום ניהול הכנסות ביומן. והבן שלו במקביל מנהל תוכנת CRM שמנהלת את הכל באוטומציה”.

ההבדלים בדורות יכולים ליצור הרבה אתגרים, אך זכרו שהחוכמה שהדור המקים מביא לעסק יכולה להאיר וליישם דרכים ישנות שפשוט עובדות. לפעמים שווה להבליג על התעקשויות מיותרות שלא תורמות אלא לתחושה לא נעימה בין הצדדים.

כנ”ל הפוך – הדור הצעיר נועז יותר, נוטל יותר סיכונים לוקח את העסק לקדמה ומכניס יותר טכנולוגיה – שלעיתים נראית לרגע מאיימת ומפחידה. שיחות קבועות ופתוחות שמאפשרות פתיחות (זה בהחלט לגיטימי לחשוב שונה) לדעות שונות ואף שינויים

4. הפרידו אישי ומקצועי.זכרו שיש לנהל את העסק בצורה אחרת ממה שהמשפחה מנוהלת – קבעו מגבלות זמן על דיונים עסקיים ואל תביאו אותם לארוחה בשישי בערב. והפוך. השאירו את העניינים והסוגיות המשפחתיות בבית. אם מדובר על זוג נשוי, אל תעשו פגישות וישיבות בבית. קבעו ופנו את היומן לפגישה כמו עם שאר העובדים

5. הגדירו תזוזות ושינויים עתידיים בחברה וכיצד לנהל אותם– אם אפשרתם לדור הצעיר להיכנס לחברה, צרו מעין אני מאמין, ספר הדרכה של מה ואיך להכניס לחברה. למשל : לאחר הכשרה של תואר X , שפשוף בשוק Y שנים וכו. תכננו הכנסת חידושים טכנולוגיים ושינוי קו מחשבה, למרות שזה לא תמיד קל. בעסק משפחתי זה אתגר לצאת מהקופסה המשפחתית ולהיות חדשניים, מבלי לאבד את הזהות המשפחתית והמסורת”.

לסיכום, עסק משפחתי הוא כמו כל עסק עם תוספת של אתגר אחד משמעותי – אין הפרדה בין הבית לעיסוק. אם לא תדעו ליצור אותה היא תשאב אתכם. צרו באופן יזום ומלאכותי את ההפרדה בעצמכם. תופתעו לגלות שזה אפשרי ואף עובד. 

יש לכם שאלות? סוגיות בנושא? מוזמנים ליצור קשר ואשמח לתת מענה . שגית ורנר אסיאס אימון וייעוץ למנהלים. 054-4227727

הישארו מעודכנים

מאמרים נוספים מהבלוג

צרו קשר לקביעת פגישת היכרות

אשמח להיפגש עמך לפגישת מיקוד עסקית בת 90 דקות, שהיא למעשה פגישת ייעוץ ללא עלות וללא כל התחייבות מצידך

פגישת ייעוץ חינם!

השאירו פרטים עכשיו וקבלו
פגישת ייעוץ מקצועית ללא עלות