איך לקבוע יעדים ומטרות בשנה החדשה?





ישנה תחושה של התחלה חדשה בכל תחילת שנה. דבר שמביא לנו אנרגיה של עשייה ורצון לשינויים שהשנה החדשה תהיה טובה יותר מקודמתה. בכל אימון עסקי וייעוץ עסקי וכמובן בתחום של מכירות קובעים יעדים ומטרות. וזאת על מנת שנבין היכן אנו היום ולאן אנו מכוונים.



קביעת יעדים היא תהליך רב עוצמה לחשיבה על עתיד הקרוב שלכם ומאפשר להניע את עצמכם להפוך את חזונכם לעתיד זה למציאות.

ספורטאים מצטיינים, בעלי עסקים מצליחים, יזמים ומצליחנים קובעים לעצמם יעדים כל הזמן.

קביעת יעדים מקנה לך חזון לטווח הארוך ומוטיבציה לטווח קצר.

פוקוס ומאפשר לך מיקוד בידע שלך ועוזר לארגן את הזמן והמשאבים כך שתוכל להפיק את המרב מחייך.

הבעיה העיקרית שלרוב היעדים והמטרות שלנו נשארים בראש שלנו. כל מיני החלטות שקיבלנו עם תחילת השנה, כמו, אני אעשה כך וכך, הפעם אפסיק עם זה וזה.

לעיתים אנו אפילו רושמים הערות על הנייר, את החלטות ראש השנה שאנו נחושים להשיג.

תהליך קביעת היעדים עוזר לנו לבחור לאן אנו רוצים ללכת בחיים. בכך שאנחנו יודעים בדיוק מה אנו רוצים להשיג, אנו יודעים לאן לרכז את המאמצים. תוכלו גם לזהות במהירות את הסחות הדעת שיכולות, כל כך בקלות, להוביל אתכם שולל. לצערי לרוב כמעט כל (לעיתים זה כן מצליח) ההחלטות שלנו לשנה החדשה בהמשך הדרך מתמסמסות ולא יוצאות לפועל. אנו נסוגים בשקט וחוזרים להרגלים הישנים שלנו. אז על מנת שהשנה הזו תהיה שונה ראו כמה טיפים מועילים להגדרת יעדי השנה החדשה .

1. בחרו 2-3 נושאים לקביעת יעדים. עדיף לא להתפזר, אלא להתמקד.

קריירה - לאיזו רמה אתה רוצה להגיע בקריירה שלך, או מה אתה רוצה להשיג?

פיננסי - כמה אתה רוצה להרוויח, עד סוף השנה? איך זה קשור ליעדי הקריירה שלך?

השכלה - האם יש ידע מסוים שהינך מעוניין לרכוש במיוחד? איזה מידע וכישורים תצטרכו להיות בכדי להשיג יעדים אחרים?

פיזית - האם יש יעדים ספורטיביים שברצונך להשיג? באילו צעדים אתה מתכוון לנקוט כדי להשיג זאת?

הקדישו זמן לסיעור מוחות על דברים אלה, ואז בחרו יעד אחד או יותר בכל קטגוריה שישקפו בצורה הטובה ביותר את מה שאתה רוצה לעשות. לאחר מכן שקלו שוב לקצץ כך שיהיה לכם מספר קטן של יעדים משמעותיים באמת שתוכל להתמקד בהם. כשאתם עושה זאת, וודא שהיעדים שהצבתם הם יעדים שאתם באמת רוצים להשיג, לא יעדים שההורים, המשפחה או המעסיקים שלכם עשויים לרצות.





2. רשמו 3-5 יעדים עד לסוף השנה. יעד להבדיל ממטרה – הינו עם גבולות כמוותיות או עם מועד, תאריך סיום. כאלו שאפשר למדוד אותו. תתחילו בלכתוב 3-5 יעדים (אפשר יותר, רצוי לא פחות) – עיסקיים ו/או אישיים (אפשר שילוב) וכתבו אותם. החלטות שלא נכתבות מועדות להיכשל במהירות. אז כתבו אותם. כתבו במחברת יפה, מכבדת, בדף בולט שתראו אותם באופן קבוע. ובכדי שתוכלו לבדוק את ההתקדמות שלכם ולהתחדש מחדש באופן עקבי. רעיונות:

• הדביקו את היעדים מעל שולחן העבודה.

• במגירה שאתם נוטים לפתוח לפחות פעם ביום.

• במחברת שאתם כותבים בה יום יום

• הדביקו אותם למקרר שלכם.

• כשומר מסך במחשב או כטפט לטלפון החכם.

3. קבעו יעדים לא ריאליים וברורים "נכוון לירח, נפגע בכוכבים".

כן, כן. אל תכוונו ריאלי בלבד. תכוונו לדברים שמרגשים אתכם, שכרגע נראים הזויים שיקרו ושחררו אותם לדף. אל תתעסקו ב"איך זה יקרה?" מה אני באמת אצליח להשיג את זה? "

זה לא רלוונטי כרגע. מצד שני אל תכתבו אני רוצה להיות נשיא ארה"ב אם אין לכם כלל אזרחות אמריקאית. תכתבו יעד שכבר הרבה זמן רציתם להשיגו אך כל הזמן אמרתם לכש.... אז... או דברים שנראו לכם לא אפשריים.


4. כתבו יעדים הניתנים למדידה כדי לדבוק בהחלטות של השנה החדשה, עליכם להיות מסוגלים לראות באופן עקבי שאתם אכן בדרך הנכונה. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא להציב יעדים שניתן למדוד שוב ושוב לאורך פרקי זמן קצרים.

רעיונות:

• נשב לשולחן לארוחת ערב משפחתית 5 פעמים בשבוע. במקום לכתוב, אקדיש יותר זמן למשפחתי.

• פעם בשבוע אפגש עם חברים. במקום, אפגש השנה יותר עם חברים.

• 3 פגישות שיווק ומכירות בשבוע.

• הכנסות בסכום X ממוצר Y.

5. כתבו יעדים שיש לכם שותף לדרך להשיג מטרות ויעדים, זה אפשרי אך לא פשוט.

כתבו בין 3-5 היעדים שלכם לפחות יעד אחד שיצטרף אליכם שותף או שותפה. בין אם מדובר בספורט, שינוי תזונה או שותף בעבודה או בעסק שלכם. זה עוזר, מסייע ומדרבן שיש אדם נוסף שדוחף אתכם ואת עצמו ובנוסף זה יוצר מחויבות.

רעיונות:

• הירשמו למכון כושר, או חוג כלשהו עם חבר או קבוצת חברים.

• פעילות שיווקית עם פרטנר או חבר קולגה אחת לשבוע ביום קבוע.

6. פרגנו לעצמכם על השגת היעדים תגמלו את עצמכם.

ברגע שתדעו לפרגן לעצמכם על העשייה בעיקר ולא רק בתוצאה, הדרך תעשה קלה יותר והתוצאות לא יאחרו לבוא.

תנו לעצמכם ריגושים ותגמולים שווים על השגים (אפילו אם אנו במחצית הדרך). בפעם הבאה יהיה לכם קל יותר לקבוע החלטות לשנה הבאה אם תזכרו את הריגושים והתגמולים של השגת יעדים השנה.

רעיונות:

• פנקו את עצמכם בערב שווה אחרי שתצליחו באתגר כושר.

• קחו יום חופש בסוף חודש שתשיגו מספר מסוים של יעדים.

7. פרקו את היעדים למשימות שבועיות וחודשיות עד להשגתם

דוגמא מהחיים: לקראת החלטת השנה החדשה שלה, מיכל החליטה לחשוב מה היא באמת רוצה לעשות בחייה. (מיכל בחרה לכתוב יעדים לטווח של 5 שנים קדימה. כל אחד וטווח השנים קדימה שלו).

מטרות חייה הן כדלקמן:

קריירה - "להיות שותפה במשרד עורכי הדין בו היא עובדת."

אמנותי - "להמשיך לעבוד על כישורי הציור שלה. בסופו של דבר להציג תערוכה בגלריה."

פיזי - "לרוץ חצי מרתון."

כעת, לאחר שמיכל רשמה את יעדיה ל5 שנים הקרובות, היא מפרקת כל אחת מהן ליעדים קטנים יותר הניתנים לניהול.

יעד חמש שנים: "להיות שותפה פעילה במשרד עורכי דין."

יעד לשנה הקרובה: "להתנדב לפחות ל 3 פרויקטים ותיקים מיוחדים שעורך הדין השותף המרכזי הנוכחי עומד בראשם."

יעד לחודש: "לשוחח עם השותף הבכיר כדי לקבוע אילו כישורים נדרשים על מנת להיות שותפה במשרד."

יעד של שבוע: "לתאם את הפגישה עם הבעלים/שותף הבכיר."

כפי שניתן לראות - פירוק יעדים גדולים למטרות קטנות יותר וניתנות לניהול יותר מקל הרבה יותר על האופן בו המטרה תושג.

8. כתבו את היעדים בזמן הווה. לא בזמן עתיד. כתיבה של היעדים בזמן הווה עובדת על התת מודע שלנו ובעצם מוסרת לנו בעקיפין מסר שזה כבר קורה ברגעים אלו. תעשו את זה ותופתעו לטובה. כתיבת יעדים ומטרות זה תמיד משימה מרגשת ומאתגרת ביחד. תבחרו לעשות אותה עכשיו, בתחילת השנה שזה זמן מצויין לערעור מה קרה בשנה האחרונה, איפה הייתי ואיפה אני היום. מה אני רוצה לאחל לעצמי לשנה הקרובה? וכיצד לאתגר את עצמי?